Please use this identifier to cite or link to this item:
http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/2793
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | خشى, لبنى | - |
dc.date.accessioned | 2024-05-23T09:36:36Z | - |
dc.date.available | 2024-05-23T09:36:36Z | - |
dc.date.issued | 2024-05-09 | - |
dc.identifier.citation | مداخلة في ندوة حداث 08 ماي 1945 بين التاريخية و الأدبية | en_US |
dc.identifier.uri | http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/2793 | - |
dc.description | مداخلة بالندوة العلمية الوطنية أحداث 8 ماي 1945 بين التاريخية والأدبية | en_US |
dc.description.abstract | تحتل الثورة الجزائرية مكانة مرموقة في الشعر العربي والجزائري؛ لذلك هي موضوع تعددي يُجمل التاريخ والذكرى، وأحداث 8 ماي من المجازر التي خلفت والكثر من الانفعالات في قلوب الشعب الجزائري ألما، وبين حروف الشعراء ابداعيا... وتمحور هذه الدراسة حول توظيف الانفعال في الكتابة الشعرية عند الشاعر الجزائري الشهيد الربيع بوشامة، الذي شارك في أحداث 8ماي، وسُجن بعدها، وقد واخترنا لهذه الدراسة قصيدة (في ذكرى فواجع 8 ماي) من الديوان الذي جمعه المؤرخ جمال قنان. ووفق مقاربة سيميائية تستقصي الأهواء، تبحث هذه الدراسة في انفعالات الشاعر وكيف وظفها في اسقاطاته للتاريخ واسترجاعه للذكرى من أجل خلق المعنى التركيبي للقصيدة، وكيف استطاع توظيف انفعالاته في الصياغة والبناء، ليؤول التاريخ ويكتب الذكرى. The Algerian revolution occupies a prominent place in Arab and Algerian poetry; It is therefore a pluralistic topic that outlines history and remembrance, the events of 8 May of massacres that left the hearts of the Algerian people in pain, and the letters of the poets in creativity... This study focuses on the use of emotion in poetry writing by the Algerian poet martyr Rabi Bouchama, who participated in the events of 8 May, and was subsequently imprisoned, and we chose a poem (in memory of 8 May's revelations) from the Diwan compiled by the historian Jamal kanan. According to a semitic approach that explores the whims, this study examines the poet's emotions and how he employed them in his projections of history and remembrance in order to create the synthetic meaning of the poem, and how he was able to use his emotions in drafting and building, to make history and to write the memory. | en_US |
dc.description.sponsorship | كلية الآداب والحضارة الإسلامية | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | كلية الآداب والحضارة الإسلامية | en_US |
dc.subject | التاريخ | en_US |
dc.subject | الذكرى | en_US |
dc.subject | الشعر | en_US |
dc.subject | الربيع بوشامة | en_US |
dc.subject | سيميائيات الأهواء | en_US |
dc.title | مداخلة التاريخ والذكرى في شعر الربيع بوشامة مقاربة في سيمياء الأهواء في قصيدة (في ذكرى فواجع 8 ماي) | en_US |
dc.type | Presentation | en_US |
Appears in Collections: | أعمال الندوات والدورات التكوينية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
مداخلة د.لبنى خشة.pdf | 674,98 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.