Please use this identifier to cite or link to this item: http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/2806
Title: مداخلة سحر الصحراء بين الانبهار والتماهي: دراسة في رواية قدس الله سري نموذجا
Authors: عنوش, آمنة
Keywords: الصحراء
الآخر
السرد والسرد المضاد
المركز
الثقافة
Issue Date: 6-May-2024
Publisher: كلية الآداب والحضارة الإسلامية قسم اللغة العربية
Citation: مداخلة بالندوة الصحراء في الرواية العربية المعاصرة
Abstract: تعتبر الصحراء من أكثر عناصر الموروث الثقافي اتساعا وغموضا؛ ولأنها مكون منفتح على فضاءات الثقافة؛ نجدها عنصرا ملهما للمبدعين باختلاف أنواعهم. ويعتبر الروائي أحد أكثر أقطاب المنظومة الإبداعية فاعلية بامتلاكه سحر الكلمة وتطويعها لتتجلى والفعل السردي استحضارا لأكثر الأماكن التي يُمارِسُ المخيال الإبداعي فيها أدواته. يشحنها برموز وأبعاد أنثروبولوجية وإيديولوجية ليشكل منها نسيجا تتآلف فيه عناصر السرد وفق رؤى عديدة ومتجددة. وتعد تجربة الروائي محمد الأمين بن ربيع في منجزه الروائي (قدس الله سري)، تجربة فريدة مغايرة انتهج فيها سردا مضادا يتعاظم فيه سحر الصحراء سطوة وخصوصية ثقافية، جعلت من الآخر الفرنسي صيدا يعظّم شعائر المقدس المادي والروحي فيها. تحاول هذه الورقة البحثية الإجابة عن بعض الإشكالات: كيف اكتسب المكان حمولة ثقافية متعدية من فعل انبهار ودهشة إلى فعل تماهٍ وذوبان في الآخر الجزائري؟ على أي أساس بنى الآخر هذه العلاقة مع المكان كبؤرة موجه إليها؟ وكيف انتصر الروائي في سرد مضاد لطبيعة الصحراء الجزائرية كموروث ثقافي متعدد المعالم؟ The desert is considered one of the elements of cultural heritage in terms of vastness and mystery; because it is an open component to cultural spaces, we find it an inspiring element for creators of various kinds. The novelist is considered one of the most effective poles of the creative system by possessing the charm of words and adapting them to manifest narrative action as an invocation of the most imaginative places where its tools are practiced. It charges them with anthropological and ideological symbols and dimensions to form from them a fabric in which narrative elements are composed according to various and renewed perspectives. The experience of the novelist Mohammed Al-Amin Ben Rabie in his novel "Quds Allah Siri" is a unique and contrasting experience in which he adopted an anti-narrative that magnifies the charm of the desert's power and cultural specificity, making the French "other" exalt the rituals of material and spiritual sanctity within it. Therefore, the problematic of the subject is: How did the place acquire a transcendent cultural charge from an act of fascination and wonder to a harmonious assimilation and melting into the Algerian "other"? On what basis did the "other" build this relationship with the place as a directed arrow towards it? And how did the novelist succeed in an anti-narrative of the Algerian desert as a multi-faceted cultural heritage?
Description: مداخلة بالندوة العلمية الصحراء في الرواية العربية المعاصرة
URI: http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/2806
Appears in Collections:أعمال الندوات والدورات التكوينية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مداخلة آمنة عنوش (1).pdf495,06 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.