Please use this identifier to cite or link to this item: http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/2821
Title: مداخلةالصحراء والمرأة: المكان وعاء للوجود حبا انفلاتا من الوجود للموت. قراءة في رواية "تميمون" لرشيد بوجدرة.
Authors: كحلوش, فتيحة
Keywords: السرد
الصحراء
المكان
المرأة
الشعرية
Issue Date: 6-May-2024
Publisher: كلية الآداب والحضارة الإسلامية قسم اللغة العربية
Citation: مداخلة بندوة الصحراء في الرواية العربية المعاصرة
Abstract: شكّل ما يمكن تسميته بأدب الصحراء حيزا واسعا في الأدب العربي منذ العصر الجاهلي، فقد مثّل "تسريد" الرحلة في الصحراء محطة هامة في بنية النص الشعري القديم، يجسّد من خلالها الشاعر معاناته مع المكان ويدفع السامع إلى التعاطف معه والانخراط بدوره في التجربة المكانية، بل ويحفّز الممدوح على العطاء. فالشاعر يبدأ بالغزل لكونه "لائطا" بالقلوب "فإذا استوثق من الإصغاء إليه، عقب بإيجاب الحقوق، فرحل في شعره وشكا النصب والسهر، وسرى الليل وحر الهجير وإنضاء الراحلة والبعير" في الفيافي والصحاري. وبقدر ما يواجه المتكلم المصاعب في ذلك الفضاء المفتوح، اللّامحدود بقدر ما ينجح في كسب ثقة السامع بسرده، والثقة تقتضي التثمين بطبيعة الحال. ولم تتوقف الصحراء عن عرض ذاتها كموضوع لا يمكن الحياد إزاءه بالنسبة لكل من مرّوا بها أو أقاموا فيها، فاستمر–تبعا لذلك- تمثيلها حتى اليوم في الشعر والرواية وكتب الرحلة وغيرها من ألوان التعبير الإنساني. والصحراء بالنسبة للكاتب الجزائري تتموقع في فضاء الإثارة ليس فقط بسبب خيراتها، بل بسبب بلاغتها الخاصة التي تؤسس لبلاغة الخطاب نفسه. ورواية "تميمون" واحدة من الروايات الجزائرية التي أمعنت في تسريد الصحراء فملأت فضاءها بأحداث وخيالات إنسانية عميقة، مختصرةً المسافة بين الإنسان ومكانه، محققة شعرية الانفلات: انفلات الإنسان من فضاء الكراهية والموت نحو فضاء الحميمية والحب، وانفلات المكان من طوبوغرافيته الجافة إلى إمكانيته العاطفية عبر فعل "الأنسنة"التي يمارسها الكاتب وهو يتعاطى مع المكانWhat can be called desert literature has formed a wide area in Arabic literature since the pre-Islamic era. The “narration” of the journey in the desert represented an important station in the structure of the ancient poetic text, through which the poet embodies his suffering with the place and pushes the listener to sympathize with him and engage in his turn in the spatial experience. It motivates the praised person to give. The more the speaker faces the difficulties in that open, unlimited space, the more he succeeds in gaining the trust of the listener with his narration, and trust naturally requires appreciation. The desert did not stop presenting itself as a topic that could not be neutralized by all those who passed through it or resided in it, and accordingly - it continued to be represented until today in poetry, novels, travel books, and other forms of human expression. For the Algerian writer, the desert is located in the space of excitement not only because of its resources, but because of its special eloquence that establishes the eloquence of the discourse itself. The novel "Timimoun" is one of the Algerian novels that elaborated on the narration of the desert, filling its space with profound human events and imaginations, shortening the distance between man and his place, achieving the poetics of escape: man's escape from the space of hatred and death towards the space of intimacy and love, and the escape of the place from its dry topography to its emotional potential .
Description: مداخلة بالندوة العلمية الصحراء في الرواية العربية المعاصرة
URI: http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/2821
Appears in Collections:أعمال الندوات والدورات التكوينية

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
مداخلة فتيحة كحلوش (1).pdf425,47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.