Please use this identifier to cite or link to this item: http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/2981
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorبن كحلة, أبو بكر-
dc.date.accessioned2024-06-02T10:39:34Z-
dc.date.available2024-06-02T10:39:34Z-
dc.date.issued2024-02-25-
dc.identifier.citationمداخلة بالندوة العلمية الأدب الإسلامي بين التنظير والإبداعen_US
dc.identifier.urihttp://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/2981-
dc.descriptionمداخلة بالندوة العلميةالأدب الإسلامي بين التنظير والإبداعen_US
dc.description.abstractالخصوصية الفنية التي يتميز بها الأدب السلامي و تظهره بوصفه صيغة إبداعية مؤسسة في إطار النظام المعرفي الإسلامي و رؤيته الجمالية المتفردة إحدى القضايا الرئيسة التي طالما اشتغل عليها النقد الأدبي الإسلامي تنظيرا و تطبيقا، خاصة و أن تراكم الجهود المبذولة في هذا المجال قمين بإظهار الأسس الفنية المؤسسة للمدرسة الأدبية الإسلامية، و التي تتجاوز المستوى المضموني الذي يعد هو الآخر قيمة ضرورية في التركيبة الجمالية لهذا الأدب إلى المستوى الشكلي و ذلك في ظل الوحدة العضوية بين المستويين و تكاملهما لبلوغ رتبة الكمال الذي تطلبه النظرية الإسلامية في النص الأدبي. ستحاول هذه الورقة البحثية تقديم قراءة لمنجزات الخطاب النقدي الإسلامي في سياق التأسيس للملامح المدرسية الإسلامية، قراءة تظهر القنوات المقترحة لتحقيق الخصوصية الفنية الإسلامية، و كذا مجموعة المعايير المقررة كمقومات فنية للأدب الإسلامي على المستوى النظري و موازنتها بما هو كائن فعلا على مستوى النصوص الإبداعية و ذلك لتحديد ما إذا كانت تلكم المقاييس محققة الوجود أم أنها مجرد قوالب مفترضة. The artistic specificity that characterizes Islamic literature and shows it as a creative formula established within the framework of the Islamic cognitive system and its unique aesthetic vision is one of the main issues that Islamic literary criticism has long worked on in theory and application, especially since the accumulation of efforts exerted in this field demonstrates the artistic foundations founding For the Islamic literary school, which goes beyond the content level, which is also a necessary value in the aesthetic composition of this literature, to the formal level, in light of the organic unity between the two levels, and their integration to achieve the level of perfection required by the Islamic theory in the literary text. This research paper will attempt to provide a reading of the achievements of Islamic critical discourse in the context of establishing the features of Islamic scholasticisme, a reading showing the proposed channels for achieving Islamic artistic privacy, as well as the set of standards established as artistic components of Islamic literature at the theoretical level and balancing them with what actually exists at the level of creative texts in order To determine whether these standards exist or are merely assumed templates.en_US
dc.description.sponsorshipكلية الآداب والحضارة الإسلاميةen_US
dc.language.isootheren_US
dc.publisherكلية الآداب والحضارة الإسلامية قسم اللغة العربيةen_US
dc.subjectالخصوصية الفنيةen_US
dc.subjectالمدرسة الأدبية الإسلاميةen_US
dc.subjectالنقد الإسلاميen_US
dc.subjectالمذهب الأدبي الإسلاميen_US
dc.titleمداخلة الخصوصية الجمالية للأدب الإسلامي بين فتنة التنظير و واقع الممارسةen_US
dc.typePresentationen_US
Appears in Collections:أعمال الندوات والدورات التكوينية



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.