Please use this identifier to cite or link to this item:
http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/3095
Title: | مداخلة صورة الأمير عبد القادر في رواية «ثائر من الجزائر» لـــ «عبد القادر قسمية |
Authors: | عسلي, أيوب |
Issue Date: | 27-Feb-2024 |
Publisher: | كلية الآداب والحضارة الإسلامية |
Citation: | مداخلة بالملتقى الوطني الأمير عبد القادر الجزائري و الانفتاح الفكري و الادبي |
Abstract: | الأمم على اختلافها لها قادات وأعلام أثّروا بإسهامهم في نهضتها وفي سموّها ورفعتها، والأمة الجزائرية واحدة من بين هذه الأمم، التي لها هي الأخرى قادات وأعلام كان لهم عظيم الأثر في بزوغ نجم هذه الأمة ورفعتها، ورخاء إنسانها قديما وحديثا، ومن هؤلاء القادة والأعلام نجد الأمير عبد القادر الذي يعدّ رمزا للجزائر والعرب، رمزا للتسامح، عالما ومجاهدا، مقاوما وشاعرا، تخطّت سيرته وطنه بما له من مواقف مشرّفة بوأته أعلى المراتب. ولما له من سيرة عطـــــــــــرة، ما فتئت الأعمال الأدبية والفكرية تخلّد سيرته، ومن بين هذه الأعمال رواية «ثائر من الجزائر» لـــلكاتب الجزائري «عبد القادر قسمية»؛ هذه الرّواية التّاريخية التي تناولت سيرة الأمير بكلّ تمفصلاتها، ورسمت له صورة، تطمح هذه الدّراسة للوقوف عندها لتبيّنها من خلال مختلف المقاطع المبثوثة في ثنايا المدونة ككل. وهذا الهدف لا يخرج عن إطار الأهداف العامة للملتقى، وعلى وجه الخصوص: تقصي صورة الأمير عبد القادر في المتخيّل الأدبي والفنّي المعاصر. وسعيا لإحقاق هذا الهدف جاء السّؤال المحوري كما يلي: ما الصّورة التي رسمها بن قسمية للأمير عبد القادر في هذه المدونة؟ وكيف تمّ له ذلك؟ وإلى أيّ مدى تقترب هذه الصّورة من الواقع؟ في هذه الورقة البحثيّة، بقراءة وصفيّة تحليليّة سنحاول الوقوف عند مختلف الصّور التي تضمنتها، بعد رصد أهمّ المقاطع. وكخطة عمل أولية: ترتكز هذه الدّراسة على جانب نظري متعلّق بقضايا الصّورة في الرّواية؛ مدى حضورها، واقعيتها، الأدوات التي تتوسل بها الرّواية لتشكيل الصّورة، ... وهذا الجانب الهدف منه موضعة الدّراسة في إطارها الصّحيح. ثمّ الجانب التّطبيقي الذي سيأخذ الحيّز الأكبر، وفيه ستكون إجابة عن التّساؤلات المطروحة أعلاه. Different nations have leaders and celebrity that have influenced their contribution to its renaissance, its highness and its elevation. and the Algerian nation is one of these nations, which also has leaders and flags that had a great impact on the advent and lifting of this nation's star. We find Prince Abdelkader, a symbol of Algeria and the Arabs. tolerance ", a symbol of tolerance, a world and a struggle, a resistance and a poet, whose career transcended his homeland with his honourable attitudes at the highest level. Because of his fragrant biography, literary and intellectual works continue to immortalize his biography, including the novel "Revolutionary from Algeria" by the Algerian writer "Abdelkader Kasmiya"; This historical narrative, which dealt with the Prince's biography in all its details, and painted a picture of him, aspires to stand up for it through the various passages broadcast in the blog as a whole. This goal does not fall outside the framework of the general objectives of the Forum, in particular: to investigate Prince Abdelkader's image in contemporary literary and artistic imagination. In pursuit of this objective, the central question is: What is bin Kasmiyah's portrait of Prince Abdul Kader in this Code? And how was that done to him? How close is this picture to reality and history? In this paper, with an analytical descriptive reading, we will try to stand at the various images that included, after observing the most important passages. As a preliminary plan of action: this study is based on a theoretical aspect of the narrative ' Its presence, its realism, the tools with which the narrative begs to shape the image, ... This aspect is the subject of the study in its correct context. Then the applied aspect that will take the greater space, in which it will be an answer to the questions raised above. |
Description: | مداخلة بالملتقى الوطني الأمير عبد القادر الجزائري والانفتاح الفكري والأدبي |
URI: | http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/3095 |
Appears in Collections: | أعمال الملتقيات الوطنية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
أيوب عسلي.pdf | 844,24 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.