Please use this identifier to cite or link to this item:
http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/432
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | لعوير, ليلى | - |
dc.date.accessioned | 2024-02-05T09:34:53Z | - |
dc.date.available | 2024-02-05T09:34:53Z | - |
dc.date.issued | 2023-12-10 | - |
dc.identifier.citation | ندوة القصيدة النوفمبرية- الرؤيا و التشكيل- | en_US |
dc.identifier.uri | http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/432 | - |
dc.description | مداخلة في الندوة العلمية الموسومة النوفمبرية- الرؤيا و التشكيل- | en_US |
dc.description.abstract | المعروف عن الثورة الجزائرية، أنها ثورة عظيمة حملت كل المعاني الجميلة و القيم الجليلة التي تعبر عن فلسفة التحرير والمقاومة ،ولذا ارتبط بها الشعر الثوري كشعر يعبر عن الفعل الثوري بنماذجه الإيجابية التي استطاعت أن تصدر البطولة والتمرد والتميز و الخصوصيه بصورة إيجابية فتحت آفاق الشعوب العربية والعالمية على الضرورات القيمية في المشهد الإنساني العام لأي انتصار ولأي حرية عكسها بصورة واضحة النموذج الثوري الجزائري الفاعل في الواقع إبان ثورة التحرير والذي تفاعل معه الشعر وصدّره قيمة مضافة ، لا يزال أثرها ساريا إلى اليوم فماذا نقصد بالنموذج الإيجابي، ما أنواع هذه النماذج ؟ما مبررات توظيفها في النص الشعري الثوري الجزائري المعاصر ما أبعاد هذ التوظيف على المستوي القيمي و التشكيلي وهل استطاع النص الثوري الجزائري أن يقدم جمالية القيم بالنموذج هذا ما ستحاول هذه المداخلة الانفتاح عليه.The positive model in Algerian revolutionary poetry The Algerian revolution is known to be a great revolution that carried all the beautiful meanings and venerable values that express the philosophy of liberation and resistance. Therefore revolutionary poetry was linked to it as poetry that expresses revolutionary action with its positive models that were able to export heroism, rebellion, distinction and privacy in a positive way that opened the horizons of the Arab and international peoples to the value necessities in the general human scene for any victory and for any freedom. These were clearly reflected by the Algerian revolutionary model that was effective in reality during the liberation revolution, and with which poetry interacted and issued an added value. Its impact is still valid today. So what do we mean by a positive model? What are the types of these models? What are the justifications for employing them in the contemporary Algerian revolutionary poetic text? What are the dimensions of this employment at the ‘values’ and ‘formative’ levels? Was the Algerian revolutionary text able to present the aesthetics of values by model? This is what this intervention will try to open up to. | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | كلية الآداب والحضارة الإسلامية | en_US |
dc.subject | النموذج الإيجابي | en_US |
dc.subject | الثورة الجزائرية | en_US |
dc.subject | جمالية القيم الثورية | en_US |
dc.subject | توظيف النموذج الإيجابي في النص الشعري الثوري الجزائري | en_US |
dc.subject | لشعر الثوري الجزائري | en_US |
dc.title | مداخلة النموذج الإيجابي في الشعر الثوري الجزائري | en_US |
dc.type | Presentation | en_US |
Appears in Collections: | أعمال الندوات والدورات التكوينية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
النموذج الايجابي في الشعر الثوري الجزائري.docx.pdf | 557,14 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.