Please use this identifier to cite or link to this item:
http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/454
Title: | جمالية الانزياح في القصيدة النوفمبرية نشيد "جزائرنا" لمحمد الشبوكي أنموذجا |
Authors: | برقلاح, إيمان |
Keywords: | الانزياح اللغة القصيدة النوفمبرية الانزياح التركيبي الإنزياح الدلالي |
Issue Date: | 10-Dec-2023 |
Publisher: | كلية الآداب والحضارة الإسلامية |
Citation: | ندوة القصيدة النوفمبرية- الرؤيا و التشكيل- |
Abstract: | يعد الانزياح من أكثر المصطلحات النقدية شيوعا وتداولا في الدارسات الأسلوبية والنقدية الحديثة التي تعتني بالنص الأدبي وطرائق استخدام اللغة فيه،هذه اللغة التي تعتبر العلامة الإبداعية الأبرز،التي تتشكل وفقها البنيات الأسلوبية والبلاغية،ولأن القصيدة النوفمبرية التي مجدت الثورة و تغنت ببطولاتها و تضحياتها قد عرفت بتميزها ومكانتها الخاصة داخل متون الشعر الجزائري و حتى العربي،جاءت مداخلتنا هذه لإبراز جمالية الانزياح في شعر "محمد الشبوكي"،بنوعيه التركيبي و الدلالي و ذلك من خلال نشيده الوطني "جزائرنا" أنموذجا . Shift is one of the most common and widely used critical terms in modern stylistic and critical studies that are concerned with the literary text and the methods of using language in it. This language is considered the most prominent creative sign, according to which stylistic and rhetorical structures are formed, and because the November poem that glorified the revolution and sang of its heroism and sacrifices was known. With its distinction and special place within the texts of Algerian and even Arab poetry, our intervention came to highlight the beauty of displacement in the poetry of “Mohamed Al-Shabouki”, with its structural and semantic quality, through his national anthem “Our Algeria” as an |
Description: | مداخلة في ندوة القصيدة النوفمبرية- الرؤيا و التشكيل- |
URI: | http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/454 |
Appears in Collections: | أعمال الندوات والدورات التكوينية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
جمالية الانزياح في القصيدة النوفمبرية.pdf | 592,46 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.