Please use this identifier to cite or link to this item:
http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/462
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | بوطي, ابتسام | - |
dc.date.accessioned | 2024-02-05T12:47:00Z | - |
dc.date.available | 2024-02-05T12:47:00Z | - |
dc.date.issued | 2023-12-10 | - |
dc.identifier.citation | ندوة القصيدة النوفمبرية- الرؤيا و التشكيل- | en_US |
dc.identifier.uri | http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/462 | - |
dc.description | مداخلة في ندوة قصيدة النوفمبرية- الرؤيا و التشكيل | en_US |
dc.description.abstract | The Algerian Revolution was considered the first source from which many writers - locally and in the Arab world - drew their literary works. It served as the first motivation for writing for some and represented the focus of storytelling for others, as it was the most important global event during the two world wars. Then the revolution manifested itself with its voices and issues within human creativity wherever it was. Likewise, the resonance of the November Revolution was not limited to literature only, but extended to other artistic works such as theater and cinema Algerian writers contained the revolution with their pens and creativity as an embodiment of the national spirit and national belonging, but it soon gained a large space among writers in the world, and then research into the issues of liberation and the Algerian revolution - in particular - became a prominent feature in international writings, and criticism of colonial discourse became an inevitable necessity to undermine the structure. The stereotypical historicism constructed by colonial writers for long periods of imperial time. عُدّت الثورة الجزائرية المعين الأوّل الذي اغترف منه الكثير من الكتّاب -محلّيا وعربيا- أعمالهم الأدبية فكانت بمثابة الدّافع الأول للكتابة عند بعضهم ومثّلت بؤرة الحكي عند البعض الآخر، حيث كانت الحدث العالمي الأهم إبان الحربين العالميتين، ثم تجلت الثورة بأصواتها وقضاياها ضمن الإبداع الإنساني أينما كان، كذلك لم يقتصر صدى الثورة النوفمبرية على الأدب فحسب بل تعدّاه إلى الأعمال الفنية الأخرى كالمسرح والسينما... لقد احتوى الكتّاب الجزائريين الثورة بأقلامهم وإبداعهم تجسيدا للروح الوطنية والانتماء القومي، لكنها ما لبثت أن حظيت بمساحة كبيرة لدى الكتّاب في العالم، ومن ثمَّ أصبح البحث في قضايا التحرر والثورة الجزائرية -خاصة- سمة بارزة في الكتابات العالمية وغدا نقد الخطاب الاستعماري ضرورة حتمية لتقويض الهيكلة التّاريخية النمطية التي بناها الكتّاب الكولونياليين لفترات طويلة من الزمن الامبريالي | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | كلية الآداب والحضارة الإسلامية | en_US |
dc.subject | ثورة | en_US |
dc.subject | نوفمبر | en_US |
dc.subject | الكتابة | en_US |
dc.subject | العالمية | en_US |
dc.title | صدى الثورة الجزائرية في الكتابة العالمية | en_US |
dc.title.alternative | دراسة في نماذج منتخبة | en_US |
dc.type | Presentation | en_US |
Appears in Collections: | أعمال الندوات والدورات التكوينية |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
مداخلة صدى الثورة الجزائرية في الكتابة العالمية (2).pdf | 368,12 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.