Please use this identifier to cite or link to this item:
http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/643
Full metadata record
DC Field | Value | Language |
---|---|---|
dc.contributor.author | رابح, بوشعشوعة | - |
dc.date.accessioned | 2024-02-12T12:30:13Z | - |
dc.date.available | 2024-02-12T12:30:13Z | - |
dc.date.issued | 2022 | - |
dc.identifier.citation | مداخلة في المؤتمر الدولي : التقصيد القرآني الجديد والمقاربات الحديثة في الدراسات القرآنية المعاصرة أيام 09-10 نوفمبر 2022م | en_US |
dc.identifier.uri | http://192.168.10.5:8080/xmlui/handle/123456789/643 | - |
dc.description | دراسات قرآنية | en_US |
dc.description.abstract | تسعى الورقة البحثية إلى دراسة قضية المقاصد البلاغية الكبرى ودورها في توجيه معاني الآيات القرآنية، والمقصود بالمقاصد البلاغية الكبرى تلك التي عناها الجاحظ وغيره من البلاغيين العرب، وعلى رأسهم عبد القاهر الجرجاني، حين تحدث عن الفهم والإفهام والمقام والحال والسياق، واعتبار حال المخاطب والسامع وعدم الخروج عن "النص" واعطائه دلالات لا يقصدها صاحبه ولا يمكن أن يفهمها السامع، وذلك كله في كتابه البيان والتبيين، ثم علاقة كل ذلك بالآليات البلاغية من استعارة ومجاز عقلي وتشبيه وغيرها مما هو معروف في كتب البالغة العربية. وقد وقع الاختيار على الجاحظ لاعتبارين أساسين، أولا: لأن الجاحظ من أوائل من درس قضية المقاصد البلاغية حين وضع كتابه البيان والتبيين، ويكون بذلك مؤسس المدرسة البلاغية المقاصدية التي سار عليها كل من جاء بعده وعلى رأسهم عبد القاهر الجرجاني، وثانيا: لأنه يمثل مدرسة عقلية لا تشبه تلك السائدة في عصرنا الحالي والتي حاولت إبعاد "النص" عن صاحبه بإعطائه دلالات لا يقصدها، وذلك كله على اعتبار أن القارئ له الحرية "العقلية" المطلقة في فهم النص على أي الوجوه أراد، وحاولت تطبيق الآليات البلاغية التي نص عليها الجاحظ، وهذا منهج لم ينهجه الجاحظ ولا أراده كما يزعم أصحاب المدرسة العقلية المعاصرة. وعليه فإن الإشكالية التي تسعى الورقة البحثية إلى الإجابة عنها هي: هل وفق أصحاب المدرسة العقلية ُ المعاصرة في تطبيق منهج البلاغيين القدماء على الآيات القرآنية؟ وهل استطاعوا أن يفهموها فهما يوافق مراد الشارع منها؟ كل ذلك مقارنة بما قام به الجاحظ في فهمه للآيات القرآنية التي تناولها في كتابه البيان والتبيين. abstract: The research paper seeks to study the issue of the major rhetorical purposes and their role in directing the meanings of the Qur’anic verses. The major rhetorical purposes are meant for those that Al-Jahiz and other Arab rhetoricians, led by Abdul Qaher Al-Jarjani, when he talked about understanding, making understood, place, situation and context, and considering the state of the addressee and the listener and not to go out of the “text” and giving it indications that the author does not intend and the listener cannot understand, and all of this is in his book Al-Bayan wa Al-Tabeen, then the relationship of all this with the rhetorical mechanisms of metaphor, mental metaphor, analogy and other things that are known in the books of Arabic rhetoric. Al-Jahiz was chosen for two main reasons: First: because Al-Jahiz was one of the first to study the issue of rhetorical purposes when he wrote his book Al-Bayan and Al-Tabeen, and thus was the founder of the intentional rhetorical school that all those who came after him followed, led by Abdul Qaher Al-Jarjani, and secondly: because he represents a mental school that does not resemble those prevailing in our time, which I tried to distance the “text” from its author by giving it connotations that he did not intend, all on the grounds that the reader has absolute “mental” freedom in understanding the text in any way he wanted, and I tried to apply the rhetorical mechanisms that Al-Jahiz stipulated, and this is an approach that Al-Jahiz did not follow nor wanted as he claims The owners of the contemporary mental school. Accordingly, the problem that the research paper seeks to answer is: Did the owners of the contemporary mental school agree in applying the method of the ancient rhetoricians to the Qur’anic verses? Were they able to understand it as it agrees with what the street wants? All of this is compared to what Al-Jahiz did in his understanding of the Qur’anic verses that he dealt with in his book Al-Bayan wa Al-Tabeen. | en_US |
dc.description.sponsorship | كلية اصول الدين | en_US |
dc.language.iso | other | en_US |
dc.publisher | كلية أصول الدين | en_US |
dc.subject | المقاصد البلاغية | en_US |
dc.subject | معاني | en_US |
dc.subject | الآيات القرآنية | en_US |
dc.subject | الجاحظ | en_US |
dc.title | دور المقاصد البلاغية الكبرى في توجيه معاني الآيات القرآنية "الجاحظ" نموذجا | en_US |
dc.title.alternative | The role of major rhetorical purposes in directing the meanings of Quranic verses "Al-Jahez" is a model | en_US |
dc.type | Article | en_US |
Appears in Collections: | أعمال المؤتمرات الدولية الكتاب والسنة |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
د رابح بوشعشوعة خنشلة.pdf | 175,98 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.